Kendrick Lamar dobíja svet revolučným albumom To Pimp A Butterfly (Recenzia)

26. marca 2015  //  By:   //  H2B, Music, News  //  1 comment

KING KENDRICK LAMAR. Ešte pred zhrnutím celého albumu môžem naozaj hrdo napísať, KING KENDRICK LAMAR!!! Počúvanie albumu TO PIMP A BUTTERFLY je zážitok rovnajúci sa pocitu, keď po dlhých a nudných dňoch strávených v škole a učenia sa o „dôležitých veciach do života“, začne prvý deň letných prázdnin a vy naozaj vstúpite do života skutočného bitia.

Nie ľahko pochopená pravda v Kendrickových textoch prezentuje skutočné hodnoty a cestu naprieč seba poznania. Samotná produkcia albumu vystihuje skutočnú hudbu akou sú často jazzové a funky podklady, spojené s čistým zvukom západného pobrežia, doplnené miestami o temnejšie beaty. Mnoho emócií a skvelých výrokov sprevádza celý album, takže ozaj nie je ľahké stručne zhodnotiť album. Napriek tomu sa po viac ako týždni počúvania tejto výnimočnej, skutočne rapovej nahrávky o to pokúsim.

digital-booklet-to-pimp-a-butterfl-15

Prvé sekundy albumu začínajú vetou „Every Nigger Is a Star“spievanou jamajským interpretom Borisom Gardinerom, ktorý vytvára veľmi povzbudzujúci začiatok albumu a tracku čislo jedna, Wesley´s Theory. Wesley, naozaj ako Wesley Snipes, ktorý pre „daňové úniky“ dostal trest v podobe odsednia 3 rokov za mrežami, inšpiroval Kendricka použiť jeho teóriu daňového protestu voči Amerike vo svojej prvej piesni, doplnenou o spev Georgea Clintona, produkcoiu od ThunderCata a famózneho Flying Lotusa.

Pokračovanie albumu sa prevažne nesie v znamení zlej politiky, černošskej kultúry a jej obrany. Tá je podľa mnohých v Amerike veľmi utlačovaná kvôli následkom rasizmu. V tejto téme si Kendrick servítky pred ústa nedáva a svoje názory dáva silno von prostredníctvom songov ako King Kunta alebo The Blacker The Berry, v ktorom prvý krát od tracku Control opäť použil silno zúrivý flow.

Institutionalized obsahuje featuring od Snoop Dogga, no track doplnil len o krátky prechod po refréne na Kendrickovu slohu. Plus mu patria zaverečné slová v outre skladby, takže jediný poriadne rapujúci hosť na albume je female mc Rapsody v tracku Complexion ( A Zulu Love). Kto sa o Rapsody dozvedel až po jej uzretí na Kendrickovom albume a nemal možnosť počuť  jej hudby už dávno predtým, má naozaj čo doháňať. O kvalitách rýmovania vás okamžite presvedčí po vypočutí skvlého mixtapu She Got Game. Spolu s producentom svetového formátu 9thWonderom ( cez ktorého k tejto kolaborácii s K-Dotom došlo), raperka zo Severnej Karolíny vytvára veľmi obdivuhodné umenie v kategórii hip hopu. Na albume TPAB s Kendrickom rapujú o kvalitách skutočného vzdelávania. Kendrick sa nechal počuť, že jeho veľkým cieľom je práve vzdelávať študentov na základe prezentovania jeho textov. Výťaz Grammy,9th Wonder prostredníctvom hip hopovej kultúry túto formu vzdelávania prezentuje na Harvardskej univerzite, ktorá je dokonca spracovaná do filmu The Hip Hop Fellow.

„Lovin you is complicated“.“u“ je úplným kontrastom skladby „i“. Z negatívnych myšlienok na pozitívne. Zo zrútenia do povstania. Spôsob akým song „u“  Kendrick odprezentoval, je naozaj obdivuhodný. Použiť flow veľmi podnapitého rapera, vás zavedie priamo do jadra jeho depresívnej nálady tipu „fuck the world“.

„Dreams of reality´s peace, blow steam in the face of the beast, the sky could fall down, the wind could cry now, the strong in me, I still smile“. Song „i“ je hymna lásky k sebe samému, bez ktorej by nemalo nič zmysel. Zaslúžene ohodnotená skladba cenou Grammy je pilotnou a zároveň aj najlepšiou skladbou albumu.

„Všetci chcú byť ako Tupac, no kto ním naozaj je?“ Posledná nahrávka z albumu Mortal Man, hovorí o skutočných lídroch ťahajúcich tento svet dopredu. K nim sa prirovnáva aj Kendrick Lamar, ktorý v polovici tejto skladby vyspovedá krátkym rozhovorom samotného Tupaca Shakur. Ten svojími odpoveďami pravého poeta pridáva na záver albumu ešte väčšiu energiu. Jeho posoľstvo skutočnej hudby a odkazu smerujúceho k lepším veciam, zobral v sophomore albume Kendrick naozaj vážne. Spojitosť medzi týmito dvoma umelcami je skutočne obrovská. Dátum narodenia ich delí o jeden jediný deň. „Náhoda?“ Kendrick sa dokonca verejne nechal počuť o svojom sne, v ktorom ho Pac navštívil. V krátkosti sa K-Dota spýtal, akým smerom bude pokračovať vo svojej hudbe. Pôjde o biznis alebo o skutočnú hudbu šíriacu pravdu?

image2

I remember you was conflicted / Misusing your influence / Sometimes I did the same. A tu sa dostávame do skutočného centra albumu TO PIMP A BUTTERFLY. Hudobného albumu celosvetovo úspešného interpreta, ktorého piesne majú určite vplyv na veľkú masu ľudí. Aký vplyv sa skrýva v TPAB?

Spojenie medzi spomínanou vetou „Every Nigger Is a Star“ v intre prvej skladby a názvom albumu, vysvetľuje ako mnoho talentovaných afro-amerických umelcov je stiahnutých do hudobného biznisu a odchovaných v prospech lepšieho marketingu. TO PIMP A BUTTERFLY  ( Pásť motýľa ), reprezentuje nevyužitý, skutočný talent a potenciál interprétov, produkujúci hudbu komercie vzdialenú od pravého hudobného umenia. Kendrick sa rozhodol rozprestrieť krídla a prostredníctvom svojej vlastnej hudby a názorov, zanechať odkaz v prospech lepších zajtrajších dní. King Kendrick For President!!!

What´s the difference between a label and pimpin´,You sell yourself, they tell you how to spend it. Ako funguje dnešný hudobný (hip hopový) priemysel vám veľmi dobre vysvetlí raper Cormega v tracku Industry.

Skutočne veľké, umelecké dielo. Hodnotím z vlastného pohľadu, no keď sa máme pozrieť aj na samotné čísla a názory iných, album TO PIMP A BUTTERFLY sa za necelé dva týždne stal naozaj legendárnym. V deň predčasného a nečakaného uverejnenia albumu zaznamenali na Spotify 9,6 milióna streamov po celom svete, čo predstavuje zlomený rekord. Web stránka Metacritic, ktorá hodnotí nie len hudobné albumy na základe svetových novín, magazínov a iných zdrojov, udelila albumu TPAB skóre 96, čo predstavuje najlepšie ohodnotený hip hopový album všetkých čias. Týmto predbehol album Stankonia od Atlanstkého dua Outkast. Ďalší rekord zlomený plus sa za jeden týždeň predalo viac ako 300 000 kópií. Ozaj slušné čísla.

Počúvanie albumu predstavuje silný zážitok a len tak rýchlo vás neprejde. Ak patríte k tým poslucháčom ktorí ešte stále nevedia oddeliť pravú hudbu od komerčného odpadu ( samozrejme je stále mnoho kvalitnej a zároveň aj komerčnej hudby ), tak si zrejme na chuť neprídete. Vaša chyba. Brain washing tu nenastáva ba práve naopak. Táto hudba má s vami len tie najlepšie úmysly.

TPAB práve v tejto chvíli točí svetom a vyžaduje si veľký rešpekt zo sveta hudby. Naším hodnotením 9,6/10 vás pozývame k zväčšenej pozornosti pre tento album a k následnemu vypočutiu od začiatku až do konca. KING KENDRICK LAMAR – TO PIMP A BUTTERFLY. ENJOiii.

About the Author :

1 Comment to “Kendrick Lamar dobíja svet revolučným albumom To Pimp A Butterfly (Recenzia)”